Cubase’te Nasıl Kayıt Yapılır – A’dan Z’ye Rehber

 

Cubase’te kayıt yapmak zannedilenden daha kolaydır. Bu yazıda, kolay ve anlaşılır tutarak Cubase’te nasıl kayıt yapıldığını size göstermeye çalışacağım.

Ayrıca, hem WAV dosyaları ile gerçek enstrümanları (gitar, bas, davul, vb) kaydetmenin hem de MIDI kaydı yapmanın yollarını anlatacağım.

Haydi başlayalım!

 

  1. Ses Arabirimi Yapılandırma

Ses arabirimi kurulu ise –USB veya Firewire bağlantılı olabilir, fark etmez- Cubase onu görür. Tek yapmanız gereken onu seçmektir.

Bunun için Cubase’i açın ve Devices (Cihazlar) -> Device Setup (Cihaz Kurulumu) öğesini seçin.

2

Ardından VST Audio System’i (VST Ses Sistemi) tıklayın ve (önceden kurmuş olduğunuz) ses arabirimini seçin.

Ben bestelerimi evde yapıyorum. Kayıt ve mix için evime pahalı olmayan bir ses kartı almam gerekti ve Focusrite Scarlett 2i2 aldım.

Cubase’in onu “görebilmesi” için kart kurulumunu önceden yapmak mantıklı, yoksa kartı aşağıdaki listede bulmak mümkün olmuyor. Şimdi kartınızı seçin ve OK seçeneğini tıklayın.

3

  1. VST’leri Yapılandırma

Kanalları oluşturmadan önce VST klasörünü oluşturmamız akıllıca olacak.

Devices (Cihazlar) -> Plug-in Information (Eklenti Bilgileri) seçeneğine gidin.

4

Ardından VST 2.x Plug-in Paths (VST 2.x Eklenti Yolları) seçeneğini işaretleyin.

5

Şimdi de, Cubase’in VST’lerinizi kaydedeceğiniz klasörü bulması için Add (Ekle) öğesini tıklayın.

Gördüğünüz gibi burada varsayılan bazı klasörler var ama siz kendi klasörünüzü (yolunuzu) oluşturabilirsiniz.

Şimdi, her yeni VST kurulumunda kurulum sihirbazı sırasında henüz oluşturduğunuz yolu seçeceksiniz. Organizasyon sizin istediğiniz gibi olacak!

Bu adım tamamen tercihe bağlıdır.

6

Tercih ettiğiniz klasörü/yolu seçtikten sonra, önce OK sonra da Update (Güncelle) öğesini tıklayın.

  1. Yeni Proje Oluşturma

File (Dosya) -> New Project (Yeni Proje) öğesine gidin…

7

Ardından Empty (Boş) öğesini seçin.

8

Tercih ettiğiniz klasörü (mevcut projeyi kaydedeceğiniz klasör) seçin ve OK öğesini tıklayın.

9

 

Ardından File (Dosya) -> Save (Kaydet) öğesini tıklayın ve Projeyi az önce yukarıda oluşturduğunuz klasöre kaydedin.

10

 

  1. WAV Müzik Parçalarını Kaydetme

(MIDI için Adım 6’ya gidin ama lütfen önce bu bölümü okuyun)

Projenizi kaydettikten sonra yalnızca Cubase araçlarının yer aldığı, müzik parçası olmayan boş bir Cubase ekranı ile baş başa kalırsınız.

Müzik parçalarını oluşturmaya başlamadan önce, Stereo ve Mono Parça arasındaki farkı açıklamak istiyorum.

Stereo / Mono Parça

Stereo Parça, Sola ve Sağa %100 panlanmış 2 Mono Parçadır. Bu 2 Mono Parçayı bir tek Gruba gönderirseniz bir Stereo Kanal elde etmiş olursunuz.

O halde neden Stereo Parçalar var?

Yanıtı son derece basit: Çünkü kullanıma hazır stereo soundlar yapan müzik programları var ve bu sayede Stereo Parçanızı/Soundunuzu oluşturmak için 2 Mono Parça kaydetmenize gerek kalmıyor.
50A
Üstelik Stereo Parçalar olmasaydı Çoklu Mono Soundları 1 Stereo Parça/Grup içinde proses etme şansınız olmazdı.

Bu durumda, birçok Mono Parçayı 1 Stereo Grup Parçasına göndermek ve o parçayı proses etmek yerine, aynı VST’leri tamı tamına aynı ayarlarla kullanmış olsanız bile, her bir parçayı ayrı ayrı proses etmeniz gerekirdi.

Sonuç olarak iki ya da üç kat fazla CPU gücü– o da dijital mix yapıyorsanız – ve elbette equalizer, kompresör, reverb ve benzerini kopyala/yapıştır için ekstra zaman harcardınız.

Buradan anladığımız, 2 Mono Parçadansa 1 Stereo Parça kullanmak daha iyidir; aralarında fark yoktur ve açıkçası bilgisayarınızın CPU gücüne ve RAM’ine bağlıdır.

Güçlü bir PC’niz ya da MAC’iniz varsa ve birçok VST’yi kaldırabiliyorsa o zaman 1 Mono ile çalışın. Bu şekilde daha özgürce hareket edersiniz.

Açıklayayım.

Diyelim ki bir müşterim bana Stereo kaydedilmiş bir enstrüman parçası gönderdi ama sol hoparlörde ortaya karışık sorun var!!! Bunu sadece Stereo Parça üzerinde çalışarak düzeltebilirim çünkü hoparlörlerin ikisine birden erişimim yok (2 Mono Parça sağa/sola panlanmamış).

2 Mono Parçaya erişimim olsaydı yalnızca sol Mono parçayı editleyebilir, sağa hoparlöre/mikrofona hiç dokunmayabilirdim (çünkü her bir Mono Parça arka arkaya kaydedilir, yani mikrofonun sinyali farklıdır).

Pro Tools’da en beğendiğim olay Stereo Parçayı -tam da az önce anlattığım nedenle- otomatik olarak sola ve sağa %100 panlanmış 2 Mono Parçaya ayırması. Bu bir “iş akışında özgürlük” hikâyesi.

Son olarak, Stereo Parçalar olmadan, mix için yazılıma “sürükleyip bırakacağınız” Stereo Sound Mono’ya çevrilir… Bunu isteyeceğinizi sanmıyorum!

Mono Ses Parçaları Oluşturma

Artık farklılıkları bildiğimize göre Parçalarımızı oluşturmaya başlayabiliriz!

Boş alana sağ tıklayın, ardından Add Audio Track (Ses Parçası Ekle) öğesini tıklayın.

11

Mono öğesini seçin (analog synth, bir VSTi Synth veya Stereo Ses üreten başka bir şey yoksa) ve OK öğesini tıklayın.

12

 

Parçanızı vurgulayın ve ses arabirimi girişini seçin. Bu, mikrofonunuzu ya da enstrümanınızı bağladığınız giriş olmalıdır.

Ses kartınıza bağlı olarak farklı seçenekler karşınıza çıkar.

Benim evdeki ses kartımda yalnızca 2 giriş var yani sadece 2 seçenek var – Sol ve Sağ.

Mikrofonu sol girişe bağlamıştım bu nedenle Solu seçtim. Siz de kendi girişinizi seçin.

13-setup-audio-input

Kanalı kayda hazır hale getirin (arm) (küçük kırmızı butonu tıklayın).

Bu, Cubase’e şunu “söyler”: “Bu Büyük Kırmızı Kayıt Butonuna bastığımda bu kanalı kaydetmeni istiyorum”.

Ses kartınızın giriş sayısına bağlı olarak birçok kanalı kayda hazırlayabilirsiniz.

Örneğin 3 enstrüman bağlayabiliyorsanız, üç kanalın hepsini hazırlayarak üçünü de aynı anda kaydedebilirsiniz.

14-enable-record-button

Hareket hızını arttırmak için kayda hazırlama (Arm) butonunun her bir parçada görüntülenmesini istiyorsanız, aşağıdaki resimde gördüğünüz gibi küçük oku tıklayın.

Şimdi de Default (Varsayılan) veya Recording – Minimal (Kayıt – Minimal) öğelerini seçin.

15-enable-default-recording-template

Kayıt yaparken {aydettiğiniz sesi hoparlörlerden de duyma şansınız olur (Playback). Aşağıdaki resimde gördüğünüz gibi, turuncu küçük Monitor (Dinle) Simgesini tıklayın.

Kayıt yaparken hoparlör simgesinin etkin olmasına gerek yoktur. Arm kaydetmek, Dinle ise kaydettiğinizi dinlemek içindir.

 

Küçük bir ipucu:

Genellikle bunları birlikte kullanırsınız ancak ev stüdyosu olanların bazıları yer kıtlığı çektiğinden, gitar kabiniyle kayıt mikrofonunu hoparlörlerin yanına koymak zoru~da kalır. Bu durumda hoparlörlere ihtiyaç kalmaz.

 

Ardından, ses seviyesi balansını görmek için Channel (Kanal) öğesini tıklayın.

Kaydın ses seviyesi kanaldan değil, ses kartınızın “Gain” düğmesinden yapılandırılır.

Kanalın fader’ı, aşağıdaki resimde gösterildiği gibi varsayılan konumunda olmalıdır (emin olamıyorsanız Control tuşuna basıp fader’ı tıklayın, varsayılan konumuna geri gelecektir).

Ses arabiriminizin Gain düğmesiyle “oynayın”. Sinyal maksimum -3db’ye vurana kadar ayar yapın.

16-monitor-and-channel-metering

Kayda geçmeden önce şarkının Tempo’sunu ayarlamamız gerek, tempoyu sonradan değiştiremeyiz!

Boş alana tekrar sağ tıklayın ve Add Tempo Track (Tempo Parçası Ekle) öğesini seçin.

17-add-tempo-track

Barların içini tıkladığınızda, ayarlanabilir yeni Tempolar oluşturursunuz.

Örneğin, Bar 5’i 140 bmp’de çalmak istiyorsanız, yapmanız gereken bar 5’i tıklamak, yeni bir spot oluşturmak ve bu spotu istediğiniz bmp değerini bulana kadar yukarı-aşağı sürüklemektir.

Ayrıca, Ctrl + T yaparak Tempo Parçası ve Zoomlama için yeni bir pencere açabilirsiniz.

18-create-new-tempo

Bars+Beats’i ve Snap’i etkinleştirmeyi unutmayın.

Bars+Beats size süre (dakika) yerine şarkının barlarını gösterir, Snap ise iş akışını kolaylaştırmak için tıklarınızı en yakındaki bara “oturtur”.

19-bars-and-beats-snap-enabled

 

Ayrıca Tempo Track’i (Tempo Parçası) etkinleştirmeniz gerekir yoksa Cubase yapılandırdığınız BPM’leri dikkate almaz.

F2’ye basın ve aşağıdaki resimde gösterilen yere tıklayın:

19a-tempo-track-on

Yapılandırmayı tamamladınız!

Büyük kırmızı düğmeye (Kayıt) basın… İyi Kayıtlar!

Klavyenizdeki space tuşuna basarak kaydı durdurabilirsiniz.

20-etoimoi-gia-ixografisi

İlk kez kaydederken, kaydettiğiniz proje klasörünün içinde Audio adlı bir yeni klasör belirir.

ONU SAKIN SİLMEYİN.

Arka arkaya yaptığınız tüm kayıtlar bu klasörün içinde yer alır ve onu silmek pek de iyi bir fikir değildir.

 

  1. Metronomla Çalma

Hiçbir Ses Mühendisi kötü kaydedilmiş bir şarkıyı kurtaramaz.

Süre ile ilgili sorunları çözen araçlar olduğunu biliyorsunuzdur mutlaka ama deneyimli müzisyenler ve art arda yapılmış mükemmel kayıtlar ile çalışmak gibisi yoktur.

Metronomu Etkinleştirme

F2’ye basın, aşağıdaki resimde gösterildiği gibi ON öğesini tıklayın.

21-metronome-on

 

Control tuşuna basıp Tıklayarak Metronom Seçeneklerinin (Metronome Options) olduğu yeni bir pencere açarız:

Metronome in Record (Kayıtta Metronom): Metronomu Kayıt sırasında etkinleştirir.

Metronome in Play (Çalma Sırasında Metronom): Metronomu Dinleme (Playback) sırasında etkinleştirir.

 

Precount Bars (Kayıt Öncesi Geri Sayım): Kayıttan önse, metronomun kaç bar çalmasını istediğinizi ayarladığınız seçenektir.

Bu harika çünkü kayda başlamadan önce size biraz zaman verir. Bu tıpkı kayda “girmeden” önce birinin size “1… 2… 3… 4…” diye sayması gibidir.

Audio Click (Ses Kliki): Burası Metronomun ses seviyesini ayarladığımız yerdir.

1 (tiz) ve 2-3-4 (pes) için farklı ses seviyeleri seçmemiz de mümkündür.

Çok iyi, değil mi?

22-cubase-metronome-options

&nbsp%3R

Seçtiğiniz Kayıt Öncesi Geri Sayım (Precount Bar) sayısı kaç olursa olsun, Precount Bars seçeneğini etkinleştirmeniz gerekiyor.

Etkinleştirmek için aşağıdaki resimde gördüğünüz yeri tıklayın.

23-enable-precount-click

  1. MIDI Kaydı

MIDI kaydı yaparken WAV kaydı ile aynı yolu izleriz. Aradaki tek fark bizim şimdi MIDI parçaları oluşturacak olmamız.

Ben tercih ettiğim Cubase VST’yi kullanacağım ama siz para ödediğiniz bir üçüncü şahıs VST’si kullanmak istiyorsanız, aşağıdaki adımlara geçmeden önce onu kurmanız mantıklı olur.

 

MIDI Kaydı – Adımlar

Devices (Cihazlar) -> VST Instruments (VST Enstrümanları) öğesini tıklayın ya da sadece F11 yapın.

24-devices-vst-instruments

Tercih ettiğiniz yazılımı seçin.

Bu çalışmada ben EZDrummer seçiyorum.

25-ez-drummer

Açılan pencerede Create (Oluştur) seçeneğini tıklayın.

Yazılıma/synth’e/VST’ye otomatik olarak “bağlanan” bir MIDI kanalı belirir.

26-create-midi-track

 

Küçük kalem aracını (Çiz) seçin veya klavyede 8’e basın

27-pencil-tool

 

Ve beste yapmak istediğiniz barları çizin.

28-draw-midi

 

Küçük ok aracına tıklayarak veya klavyede 1 tuşuna basarak kalem aracından ok aracına geçin.

29-object-selection-tool

 

Şimdi de az önce çizdiğiniz kutuyu Çift Tıklayın.

30-double-click

 

Bu pencerede notaları “çizebilir”, nota dinamiklerini yapılandırabilirsiniz.

Notalar yatay barlar, dinamikler ise pencerenizin alt kısmında dikey barlar olarak gösterilir.

31-midi-window

 

Bir kutuyu seçip Ctrl + D (Çoğalt) yaparak aslının yanına aynısından bir tane daha oluşturabilirsiniz.

32-duplicate-tab

 

Sarı piyano simgesini tıklayarak program penceresini açabilirsiniz.

33-edit-instrument

 

Kullandığınız programın Çıkış sayısı 1’den fazla ise, bir kez daha F11’e basın ve bunları aşağıdaki resimde gösterildiği gibi etkinleştirin.

VSTi’lerin bazılarında sadece 1 çıkış vardır ve varsayılan olarak daima etkindir.

Bunun aksine, EZDrummer gibi birçok program 1 çıkıştan/parçadan daha fazlasına ihtiyaç duyar (Kick, Snare, Hi-hat, Toms, vb için)

Gördüğünüz gibi, Cubase etkinleştirdiğiniz her bir Çıkışa karşılık gelen bir parça oluşturur.

34-multiple-outputs

 

Hazırsınız!

Artık her bir parçaya Efekt ve Prosesör ekleyebilirsiniz!

35-add-fx

 

MIDI Parçası / Enstrüman Parçası

 

Cubase aynı zamanda Enstrüman Parçası oluşturma seçeneği de sunar.

Peki, bunun MIDI parçasından farkı nedir? Bu Parçaları kullanmak mı yoksa yukarıda gösterdiğim yolu izlemek mi daha iyidir?

 

MIDI Parçası ile Enstrüman Parçası Arasındaki Fark

 

Parçaları size yukarıda gösterdiğim şekilde düzenlemek bence en “düzgün” yol. Peki, düzgün derken neyi kastediyorum?

EZDrummer ve Nexus gibi programlar 1’den fazla sound üretebilir. Örneğin EZDrummer Kick Drum, Snare, Toms, Overheads gibi çoklu soundlar üretebilir. Bu durumda birden fazla çıkış/parça gerekir.

Parçaları size yukarıda anlattığım gibi düzenlemek, ne kadar çok çıkışa ihtiyacı olursa olsun her bir programı kullanabilmenizi sağlar. 1 ya da daha fazla çıkışa ihtiyacınız olması fark etmez, her şeyi kullanabilirsiniz.

 

Enstrüman Parçasında ise yazılım kurulumunda tık sayısı ve harcanan zaman azalır ancak yalnızca 1 çıkış isteyen yazılımlarda iyi sonuç alınır.

 

Çoklu çıkışa/parçaya ihtiyaç olmadığından, piyano, arp veya bas gibi VSTi programları Enstrüman Parçalarında kolaylıkla kullanılabilir.

 

Anlayacağınız “çok kötü” ya da “en iyi” parça yoktur, kullandığınız program vardır ve her şey buna bağlıdır.

 

Bas VSTi’de – 1 sound, yani basgitar soundu ürettiği için – Enstrüman Parçalarını kullanmayı, birkaç davul soundunu akustik kitteki bazı davul soundlarıyla harmanlamak istediğimdeyse Davul VSTi’deki MIDI parçalarını kullanmayı tercih ediyorum.

 

Enstrüman Parçası ile VSTi Programının Nasıl Kurulacağını Görelim

Boş bir yere sağ tıklayın ve Add Instrument Track (Enstrüman Parçası Ekle) öğesini seçin.

36-add-instrument-track

Yalnızca 1 çıkış isteyen bir VSTi seçin.

37-choose-vst-instrument

 

  1. Küçük <strng>piyano simgesini tıklayarak programın arayüz penceresini açarsınız.
  2. Inserts (Eklemeler) öğesini tıklayın ve VST’lerinizi buraya ekleyin.

 

38-edit-instrument-inserts

 

Göründüğünden daha kolaydır

 

Yazı biraz uzun ama mümkün olduğunca anlaşılır olmak ve tüm sorularınızı yanıtlamış olmak istedim.

Bu yazı içeriğini adım adım takip edin, bence birkaç saat sonra yardım almadan kayıt yapar hale geleceksiniz.

 

Facebook Comments